Kalender

Kig i vores kalender og få et overblik over kommende koncerter og arrangementer.

Mogens_Koncertsalen

MOGENS DAHL KONCERTSAL

Er historien om en mands kompromisløse ambitioner om at skabe et alternativt koncerthus. Et koncerthus, hvor det musikalske liv kan udfolde sig i perfekte intime rammer, der bringer musikken tæt på publikum. Et koncerthus, der adskiller sig fra andre koncerthuse ved også at fungere som et multifunktionelt hus, hvor musikken kombineres med og suppleres af andre begivenheder, og dermed bringer musikken tæt på menneskers hverdagsliv.

MOGENS DAHL

Læs Mogens Dahls biografi her. Og læs mere om Mogens Dahl Kammerkor her.

BYGNINGEN

Den gamle bygning er bygget i 1901, og var oprindelig en staldbygning med tilhørende portnerbolig for Hertz Bogtrykkeri, hvor designfirmaet VIPP i dag har sit hoveddomicil. I den nuværende koncertsal stod hestene opstaldet, mens vognene var parkeret i det, der i dag er foyer.

Efterfølgende har bygningerne gennemgået mange forandringer, og blandt andet blev der bygget et garageanlæg i forlængelse af den oprindelige bygning, der senere husede en autolakervirksomhed og værksted for Amar’kansk Auto. Det gamle garageanlæg er i dag koncertsalens Lille sal, hvor gæsterne kan nyde en kop kaffe eller et glas vin i pausen.

RESTAURERINGEN

Arkitektparret Frank Maali og Gemma Lalanda har i restaureringsarbejde ført bygningen tilbage til sit oprindelige udseende, og har således genskabt stalddørene, der i dag smukt indrammer glaspartierne ind mod koncertsalen. I foyeren er den oprindelige brolægning genetableret, og der er skabt en fusion mellem den rå udendørsstemning og den varme, venlige imødekommenhed, som er koncertsalens kendetegn. Det hele dramatiseres af den smukke, røde trappe, der bryder foyerens enkle fremtoning

Fra foyeren fører glasdøren, der binder foyer og koncertsal sammen, ind i det store musikalske rum, hvor akustiker Jan Voetmann har skabt en skøn og rummelig lyd uden at ændre på bygningens oprindelige udseende. Den smukke svalegang er tilføjet, og de store karakteristiske jerndragere, der er bygningens rygrad, har fået deres eget liv, og er flot integreret i koncertsalens udtryk.

Nyd billederne nedenfor af ejendommen, som den så ud i 2004.

106_0603

106_0606

106_0646

106_0686

106_0620

Dr. phil Maria Fabricius Hansen ved kunstindvielse, Mogens Dahl Koncertsal, d. 28.9.14:

Kære alle sammen,

Det er altid en glæde og en særlig oplevelse at komme her i Mogens Dahls koncertsal.

Det er som at gå ind i et roligt rum, hvor alt hviler i sig selv i forhold til verden omkring os, med de store institutioner, som synes at halse efter noget, de mener, de burde være, i stedet for at koncentrere sig, om det, som egentlig er deres formål. Der bliver famlet en del efter at få greb om tidsånden, eller der bliver jagtet en forestilling om, hvad tidsånden kræver – men tidsånden er et diffust spøgelse, som vanskeligt lader sig fatte. Til gengæld kan man selv være med til at give det form.

Og sådan er det her. Her er det som at tage en pause fra omstillingsparatheden; her handler det sådan set kun om at gøre nogle ganske få ting så godt som muligt. At ville kvalitet og faglighed. Det er en sjælden glæde. Og det er langtfra ligetil. Men her kommer det svære til at virke indlysende og let.

Mogens Dahl har med sin koncertsal skabt et enestående rum for musik. Og det er helt enestående musikalske oplevelser, efterhånden mange mennesker har haft her.

Det er både imponerende og forbilledligt, at et stort engagement, et vedholdende ønske om at dele musik med os andre, og en dyb faglighed på den måde kan forenes og materialiseres i dette sted.

Derfor var vi i Ny Carlsbergfondet glade for at få en henvendelse fra Mogens, om det kunne tænkes at fondet kunne bidrage med billedkunst til stedet, som et supplement til de fine værker, der i øvrigt hænger her. For Ny Carlsbergfondet forærer værker til landets kunstmuseer og deponerer billedkunst til offentlige steder rundt om i Danmark.

Det endte med, at fondet ophængte en mobile af Ib Geertsen, den kan I se inde i garderoben; og i salen over gården hænger en hel serie værker i forskellige teknikker af Erik A. Frandsen, som står her, både tre monumentale, sære og smukke litografier, en mosaik og et relief i metal.

Erik A. Frandsens værker er suppleret med en collage med et kinesisk landskab af Kirstine Roepstorff, der desværre ikke kunne være med her i aften. Det er tilsammen værker, som kan betragtes opmærksomt og i detaljen, men som også kan danne en form for drømmende baggrundsfilm for det lyttende publikum under en koncert.

Og sidst, men ikke mindst, har vi fået keramikeren Karen Bennicke, her, til at lave et værk specielt til stedet, nemlig det keramiske billede eller relief, som er placeret på væggen under halvtaget, ved indgangen.

Karen Bennicke har arbejdet med oversættelser i flere lag og betydninger. Hun har oversat et flygel, koncertsalens hjerte, til billedlig form, oversat til keramik. Og hun har gjort det ved at tage afsæt i en ældre oversættelse af flyglet til en skulpturel, tegnagtig silhouet, nemlig et berømt fotografi af Arnold Newman, der viser Stravinskij ved flyglet, så både manden og instrumentet bliver abstrakte, grafiske figurer.

Så der ligger lag på lag af billeddannelser i relieffet, som står tilbage som en slags ekko, både af instrumentet selv og dets oversættelse til Stravinskij-portræt.

Både Karen Bennickes relief og de andre kunstværker er – uafhængigt af medie og teknik – brudstykker af en virkelighed; de postulerer ikke at give os hele sandheder, men giver os stof til eftertanke, billeddannelser, som vores forestillingsevne selv kan arbejde videre med.

På den måde kan billedkunsten klinge sammen med musikken. Og den atmosfære af billeddannelser er med til at gøre dette fine sted til noget meget særligt.

    • Kjeld Holm d. 27. mar

      Foredrag & Sangaften med Kjeld Holm Læs mere
    • Jørgen Leth d. 24. apr

      Foredrag & Sangaften med Jørgen Leth Læs mere