april, 2010

19apr20:00Lise de La Salle20:00

Info

Program:Ludvig van Beethoven:  Klaversonate nr. 26 i Eb-dur, ”Les Adieux”Ludvig van Beethoven:  Klaversonate nr. 14 i C#-dur, ”Måneskinssonaten” Robert Schumann: Symfoniske Etuder med variationer, opus 13Lise de la Salle er et af de unge fænomener, der fejer benene væk under en. Man skal ikke lytte længe, før man er overbevist om at uovertruffen teknik og musikalsk personlighed går hånd i hånd hos dette supertalent fra Nordfrankrig.  Kun 9 år gammel gav hun sin første koncert på Radio France og som 15-årig fik hun dette skudsmål i Frankrigs store avis Nice-matin: “En utrolig elegance. Alt hvad denne tangenternes fe foretager sig, bærer skønhedsmærket.” Nu, som 22-årig, besøger hun Mogens Dahl Koncertsal – og vi glæder os!Hun lægger ud med Beethovens vemodige toner til ærkehertug Rudolf Johannes Joseph Rainiers farvel til Wien ved Napoleons angreb på byen i 1809.  Ærkehertugen, der var gode venner med Beethoven, var også både hans elev og støtte. Sonaten rummer håb om gensyn og rundes af med en ganske munter fanfare.Også den berømte måneskinssonate har langsom melankoli og sprudlende fyrværkeri som følgesvende. I førstesatsen foreskriver Beethoven at klaverets fortepedal holdes nede gennem hele satsen. En fremgangsmåde der ikke umiddelbart klæder vores moderne version af instrumentet. Den sammenbundne og uendeligt bløde musik med associationer til måneskin og ulykkelig kærlighed spilles dog stadig af mange pianister med udstrakt brug af fortepedalen. I sidstesatsen går det løs med gnistrende kaskader af løb, arpeggioer, rytmisk udstansede akkorder i venstre hånd, parallelle oktaver og oveni det hele: ørehængende temaer.Schumanns Symfoniske Etuder har i Lise de la Salls hænder frembragt ren begejstring og fryd ved opførelse i Wigmore Hall tidligere i år. Colin Clarke skriver i en anmeldelse på musicweb-international, at ”hendes  anslag var mirakuløst varieret, og hun virkede til at føle megen glæde ved Schumanns harmoniske udforskninger.” Der var oprindeligt tale om 16 variationer over et tema af en vis Baron von Fricken. Schumann skrev over den første udgave i 1837 at melodien var ”komponeret af en amatør”.  Ikke alle satser var dog rent faktisk variationer over dette ”amatørtema” og senere udgivelser har vekslet mellem at skære nogle satser væk, eller bringe satserne i alternative rækkefølger. Lise de la Salle spiller Schumanns originale 16 satser samt senere tilførte satser.

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program