marts, 2018

18mar20:00FLORIAN BOESCH OG ROGER VIGNOLES20:00

Info

Østrigske Florian Boesch har siden sin debut på Schubertiadefestivalen i 2002 været hyldet som en af vor tids største liedfortolkere. Wigmore Hall, Musikverein, Wiener Konzerthaus, Carnegie Hall og festivaler over hele verden har taget imod barytonens Schubertlieder med stor begejstring. Hans indspilning af Die Schöne Müllerin fik en grammynominering i 2015 og i 2017 blev det til en ’dybt overbevisende’ (The Guardian) indspilning af Winterreise med Roger Vignoles. Sidstnævnte er med på turen til København, og publikum kan vente sig en pianist i den absolutte verdensklasse.

I Schuberts lieder er vi ofte på vej. På vej ud i naturen, på vej mod den store kærlighed eller på vej mod døden. Men den søgende sjæl i de romantiske sange kan også være i tvivl om retningen. Som i aftenens første lied, hvor vandreren med et suk spørger, hvor drømmenes land ligger. Akkompagnementet er dunkelt og supplerer det evige spørgsmål med dissonanser, men skifter også til munter 6/8 og dur, når drømmen om ’det elskede land’ undervejs synes mest livagtig.

I Mayrhofers digte om Heliopolis – det evige solskins by – er vi fanget i vores ’kolde nord’, men drømmen lever videre i poesien, hvor digterens modige passion hyldes.

En ekstra dybde i dette romantiske univers opstår, når der i glimt skildres stor skønhed i det tilsyneladende uafvendeligt tragiske. I harpespillerens sange findes en lindring for ensomhed i den ultimative ensomhed i graven. Liedernes tema stammer fra Goethes ’Wilhelm Meisters læreår’, hvor en mystisk og tragisk gammel mand synger sin sang om ensomhed, akkompagneret af harpen, som Schubert gengiver i klaverets akkompagnerende arpeggiofigurer i navnlig den første af de tre sange.

En dybfølt religiøsitet kommer til udtryk i vandrerens bøn om evig fred i den første af de to ’Wanderers Nachtlied’. Schubert iklæder det, der næsten er et fadervor, en gribende smuk og afklaret enkelhed. Også Goethes anden nattesang rummer denne afklarede ro. Digtet er beskrevet som et af tysk poesis højdepunkter med en perfekt forening af landskab, liv, søvn, død og forventning om evig fred i et forenet kosmos.

’Schwanengesang’ er ikke opstået som en tematisk sammenbundet sangcyklus (som fx Die schöne Müllerin). Ikke desto mindre er der i Heines digte en rød tråd: Smerte, forspildte muligheder og i sidste ende en fortvivlelse over denne verden. Smerten kulminerer i ’Der Atlas’. Schuberts dystre mol og hårdtslående figur, der i både melodi og akkompagnement kredser om det skarpe halvtonetrin mellem grundtone og ledetone, ledsager sorgen, der tynger sangeren med en vægt som den, der hviler på Atlas’ skuldre i klassisk mytologi.

Info

PROGRAM:

Franz Schubert (1797 – 1828):
Der Wanderer (Schmidt von Lübeck) D489
Der Wanderer an den Mond D870
Aus ‘Heliopolis’ I D753
Aus ‘Heliopolis’ II D754
Der Wanderer (Schlegel) D649

Drei Harfenspieler-Lieder D478:
Wer sich der Einsamkeit ergibt
Wer nie sein Brot mit Tränen aß
An die Türen will ich schleichen 

Auf der Bruck D853
Der Pilgrim D794
Wanderers Nachtlied I D224
Auf der Donau D553
Wanderers Nachtlied II D768
Im Walde (Waldesnacht) D708
Die Götter Griechenlands D677
Die Mutter Erde D788

Seks Heine-Lieder fra Schwanengesang D957:
Das Fischermädchen
Am Meer
Ihr Bild
Die Stadt
Der Doppelgänger
Der Atlas    

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program