januar, 2018

24jan20:00EMERSON KVARTETTEN20:00

Info

EMERSON KVARTETTEN

Hele ni gange har Emerson Kvartetten taget en Grammy med sig hjem. De er blevet hædret for indspilninger af både wienerklassik og musik af nyere komponister som Bartók og Sjostakovitj. Men Grammyerne, og de mange øvrige priser, ensemblet har fået for sit uovertrufne kvartetspil, er kun toppen af isbjerget blandt Emerson Kvartettens meritter. En enestående dyb indsigt i kammermusikken, erhvervet gennem mere end 40 års erfaring, gør New Yorker-kvartettens besøg i Mogens Dahl Koncertsal til noget ganske særligt.

Haydn regnes for skaberen af den moderne strygekvartet. Det skyldes ikke mindst hans opus 20 (ofte kaldet ’sol-kvartetterne’, fordi der oprindelig var tegnet en sol på forsiden af nodeudgivelsen) som indeholder seks mesterværker, der satte standarden for værker i denne genre de næste 200 år. Blandt de bemærkelsesværdige nyskabelser er en lige vægtning af de fire instrumenters roller: Celloen træder, som noget nyt, frem på scenen i al sin varme skønhed og præsenterer allerførste tema i åbningssatsen. Samme fremtrædende rolle får instrumentet ved præsentation af første solotema i anden sats, i menuettens triodel og igen som ligeværdig partner i finalens fuga.

Goethe kaldte i 1829 strygekvartetten for en ’konversation mellem fire rationelle mennesker’. Romantikeren Schumann udfordrer dette udsagn med sine tre kvartetter, komponeret i sit ’kammermusikår’ 1842. Kritikere i samtiden fandt, at Schumann manglede indsigt i strygeinstrumenternes idiomatik og tænkte alt for ’pianistisk’. Ikke desto mindre lå der grundige studier af Haydns, Mozarts og Beethovens kvartetter bag disse værker, der i dag er højt værdsat for deres gentænkning af kvartettens muligheder. Fra åbningsmotivet – en faldende kvint – over korte, synkoperede passager i andensatsen og tredjesatsens langstrakte sang uden ord til den festlige finale føres der dybe musikalske samtaler, der har gjort ikke mindst den tredje af disse kvartetter til en af romantikkens mest yndede.

Beethovens seks-satsede strygekvartet nummer 13 er et af musikhistoriens helt store mesterværker. Beethoven kaldte den sin ”kære“ kvartet og mente, at Cavatinaens smukke melodi bestemt måtte kunne bringe tårerne frem hos lytteren. Emerson opfører kvartetten i dens endelige form, hvor Beethoven erstattede den oprindelige ’Große Fuge’ med en ny finale. Dette stykke musik er komponeret og tilføjet kvartetten som det allersidste færdige værk, Beethoven skrev inden sin død. Finalesatsen er kortere og helt anderledes let og lys end den oprindelige fuga.

Info

PROGRAM:

Joseph Haydn (1732 – 1809): Strygekvartet i C-dur, op. 20 nr. 2, ’Sol’
Moderato
Adagio
Minuetto. Allegretto
Fuga a 4 Soggetti

Robert Schumann (1810 – 1856): Strygekvartet nr. 3 i A-dur, op. 41 nr. 3
Andante espressivo – Allegro molto moderato
Assai agitato
Adagio molto
Finale. Allegro molto vivace

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827): Strygekvartet nr. 13 i B-dur, op. 130
Adagio, ma non troppo – Allegro
Presto
Andante con moto, ma non troppo
Alla danza tedesca. Allegro assai
Cavatina. Adagio molto espressivo
Finale: Allegro

få en uforpligtende snak om dit næste event

Udfyld formularen og vi ringer dig op

X
×
Menu
Ring til os
Program